2013. november 17., vasárnap

Budapest 140!

170 évvel ezelőtt, 1873. november 17-én egyesítették Budát, Pestet és Óbudát, létrejött Budapest.

Valójában a város sokkal idősebb, hiszen kelta település volt, majd a rómaiak (I. sz.) is rátaláltak erre a fantasztikus szépségű helyre, gondoljunk csak Aquincumra, aztán a IX. században megérkeztek a magyarok is. A XIII. században betörtek a tatárok, majd 150 évre a törökök telepedtek ránk és a városra. A Kiegyezés (1867.) után a Monarchia 2., kvázi fővárosa lett.

Jelenleg 1,7 milliónyian lakjuk, és 525 négyzetméteren terül el ez a kis csodavilág. Több világörökségi helyszínre vigyázhatunk, büszkék lehetünk a Duna-parti látképre, az Andrássy útra, a Hősök terére, a Budai Várnegyedre, és a Millenniumi Földalatti Vasútra is. 

Legek városa ez, hiszen egyetlen gyógyfürdőkkel rendelkező főváros, nálunk van a világ legnagyobb termálvizes barlangrendszere, zsinagógája, a világ 3. legnagyobb parlamenti épülete, Európa 2. legrégebbi metrója.

Korábban Pest-Budaként emlegették, de könnyebb kiejteni a Buda-Pest szavakat, így Széchenyi is ezen a néven illette a Világ című művében.


 

"Nézd, értünk szép ez a város
És nékünk csillog a fény.
Igaz boldogság, ami vár itt rád,
Szeresd hát úgy, ahogyan én."

Néha feltűnik egy-egy külföldi videoklipben is, például a Keleti és Nyugati pályaudvarunk.



Ady Endre - Budapest éjszakája szól

Budapest éji, nagy álmát hozom.
Be víg város vagy, én bús városom,
Zsibbadtan tapint fáradt két kezem,
Cigánnyal, borral, nővel érkezem.
Budapest éji, nagy álmát hozom.

Én vagyok a mámoros, kusza est.
Egy városom van: szegény Budapest.
Máshol keserü borom és söröm,
Itt számba ömlik az édes öröm.
Én vagyok a mámoros, kusza est.

Én hozom az álmot, Léthe-vizet
És Budapest ujjong, dalol, fizet.
Bizáncban is nőtt feledés moha,
De így feledni nem tudtak soha.
Én hozom az álmot, Léthe-vizet.

Itt mindenkinek utolsó tor int,
Itt a cél: esti öt vagy száz forint,
Itt estenként mind királyok vagyunk,
Holnap már letörünk, vagy meghalunk.
Itt mindenkinek utolsó tor int.

Itt mindenkit temető-láng vakít,
Itt mindenki gyászol már valakit.
Rossz asszony, váltó, betegség, kaland,
Rossz férfi, vak bűn, ártó hírharang.
Itt mindenkit temető-láng vakít.

Itt mintha a víg Halál lengene,
Szinház, kávéház, cigány, bor, zene,
Csók, ájulás, láz és mai siker,
Mit bánjuk ma, a holnap mit mível.
Itt mintha a víg Halál lengene.

Hajszás nap után éji örömök.
Kigyulnak a szívek, ha én jövök.
Ugye, hogy jó az éji merés?
Ugye, hogy jó a vidám feledés?
Hajszás nap után éji örömök.

Holnap majd ujra jövök, érkezem,
Most a hajnal vad szagát érezem.
Bús Budapest száguldj, rohanj tovább,
Szedd össze a jövő éj zálogát.
Holnap majd ujra jövök, érkezem.


Még sok boldog születésnapot, kedves Budapest, remélem, mihamarabb újra teljes fényedben tündökölhetsz!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése